torsdag 1 mars 2012

Vin i Val d'Isere

Skidåkningen i Val d'Isere är magnifik redan från början, och om man till detta lägger mycket snö och klarblå himmel så blir upplevelsen optimal. Dessutom finns det en riktig by att strosa igenom, med ett digert utbud av restauranger och barer. Vi hamnade en kväll på en gemytlig fondue-restaurang, och provade då det lokala röda Savoie-vinet. Det hette 2010 Mondeuse Les Rocailles. Mondeuse är namnet på druvan som vinet är gjort på, vilket var en helt ny bekantskap för mig. Det serverades kylt, och gick i den lätta, syrliga stilen. Det fungerade helt ok till en fet ost-fondue, men inget jag sippar en fredagskväll, eller vill ta med mig hem i resväskan.

Den lokala mataffären i byn, Spar, visar sig ha ett helt fantastiskt vinutbud. Det känns som ungefär en tredjedel av ytan är fylld av flaskor, och det går att få tag på både Latour, Mouton Rotschild och Bourgogne Grand Crus. Dessa flaskor låg dock lite utanför min budgetram. Däremot hittade jag ett vin jag bara läst om tidigare, men aldrig druckit, nämligen Vin de Paille, från Jura. Jag slog genast till på en flaska av årgång 1999, från producenten Caves de la Muyre. Detta är ett vitt dessertvin, gjort på druvorna Chardonnay och Poulsard. Dessa torkas på en bädd av halm innan pressning för ökad koncentration, därav namnet (paille = halm). Vin de Paille kan gärna lagras upp till 25 år, och avnjutes helst till gåslever eller en choklad-dessert. Det låter väl spännande! Denna flaska åker nu ner i källaren i ett antal år.

Inga kommentarer: