måndag 6 augusti 2012

Domaine Christophe Vaudoisey i Volnay

Familjen har bara givit mig en halv dag för vingårdsbesök, så det gäller att vara effektiv. Som tur är så är avstånden korta, och Beaune en utmärkt utgångspunkt. Vi checkar ut från hotellet på morgonen och ger oss av på landsvägen rakt österut. Vi kör genom Pommard och snuddar vid Meursault, men mitt första mål är Volnay. Denna lilla by, med endast ca. 300 invånare, ligger mycket vackert på sluttningen ovanför betydligt större Meursault, och med många fina sydlägen. Vi parkerar på det lilla torget och jag ser den trevliga skyltningen på bilden. Den leder mig rakt in till Domaine Christophe Vaudoisey, på västra sidan av torget. Madame Vaudoisey tar emot oss, och leder oss rakt ner i källaren, där provsmakningsflaskorna står uppradade, även om hon påpekar att det kan vara svårt att prova vin direkt efter frukost (klockan har nu hunnit bli cirka 10).

Vi låter dock inte detta hindra oss, utan ger oss genast i kast med en utvärdering av husets tre olika Volnay Premier Cru av årgång 2010. Vi börjar med Les Mitans, som trots rejäla tanniner känns ganska mjuk och tillgänglig redan. Les Caillerets är betydligt robustare och känns snarast klumpig bredvid Les Mitans. Vi avslutar med Clos des Chènes, som är ett riktigt kraftpaket med ordentlig lagringspotential. Jag handlar ett antal flaskor av Les Mitans och Clos des Chènes för det ganska facila priset 23€. Det vanliga kommun-vinet Volnay kostar bara 15€, så det går inte heller att motstå. Efter denna synnerligen trevliga inledningen på förmiddagen, går färden vidare, till grannbyn Auxey-Duresses.

Inga kommentarer: