torsdag 15 november 2012

Alsace-expertis i bokform

Jag dricker tveklöst mer rött än vitt vin, men när det skall vara vitt i glasen så blir det ganska ofta en Rheingau Riesling, eller kanske en Chablis. Men totalt sett är nog ändå Alsace mitt favoritdistrikt för vita viner. Jag har bara varit där en gång, och det var en snabbvisit på genomresa mot Beaune. Den trevliga långlunchen i Ribeauville gav dock mersmak, och jag vill verkligen återvända för att upptäcka Alsace på riktigt.

För en tid sedan hittade jag till jag Per Warfvinges utomordentliga webbsida, www.warfvinge.net, som helt är tillägnad Alsace-vinerna. Nu har dessutom all denna Alsace-expertis samlats i bokform. På eget förlag har Per givit ut Vinguide Alsace. Jag slog till direkt, och det visade sig vara en riktigt bra investering. För ynka 200 kr får man en faktaspäckad guide till såväl geografi, vinmakeri, vinproducenter som allmänna resetips. Nu är jag mer sugen på en Alsace-resa än någonsin.

Inga kommentarer: