fredag 31 januari 2014

Nyårsviner, sent omsider

Jag är medveten om att jag ligger hopplöst efter med vinbloggandet. Det tär på krafterna att flytta med familjen runt halva jordklotet, och det har tyvärr inte blivit så mycket energi över för bloggande. Innan januari tar slut tänkte jag i alla fall skriva några rader om de viner vi korkade upp på nyårsafton. Vi landade i Johannesburg under mellandagarna, och nyår firades mer eller mindre på uppstuds i vårt nya hus, mitt bland flyttkartongerna.

Vi har en inbyggd gasgrill, och kvaliteten på köttet här i Sydafrika är enastående, så det fick bli lite grillad oxfilé med klyftpotatis. Till detta korkade jag upp en gammal flaska inköpt en gång i tiden i USA. Den har alltså fått resa med oss både över Atlanten och nu över hela den afrikanska kontinenten. 2000 Clos du Val Cabernet Sauvignon Oak Vineyard kommer från Stag's Leap District i Napa Valley. Det är en riktigt klassisk Napa Cab med mycket muskler, men 13 års lagring har slipat av kanterna väl. Tobak och läder samsas med en trevlig svartvinbärsfrukt. Tanninerna är mjukt avrundade och eftersmaken lång i munnen. Detta är ett utmärkt köttvin. Jag önskar att jag hade fler flaskor.

Nyårschampagnen blev 2004 Bollinger La Grande Année Brut, också medsläpad från Sverige. Detta är en riktig kvalitetschampagne, med små fina bubblor och en gyllengul ton. Druvblandningen är 66% pinot noir och 34% chardonnay. Doften av rostat bröd är markant, men sedan kommer både citrus och lite mer exotiska frukter. Det är friskt och lättdrucket rakt igenom, men med ordentlig kropp och fyllighet ändå. Nyårslöftet blir även i år: Drick mer champagne!

Inga kommentarer: