tisdag 20 januari 2015

Alain Chabanon gånger två

Som jag nämnt förut så saknar jag ibland de lite mer komplexa europeiska viner, mitt i den här sydafrikanska mångfalden. Därför har jag nyligen korkat upp och njutit av två medtagna flaskor från en av våra favoritproducenter i Languedoc, Alain Chabanon.


2006  Le Merle Aux Alouettes består av 100% merlot-druvor, ekfatslagrade i 24 månader. Det ger ett fylligt vin med rejäla tanniner. Mörka bär i härlig kombination med lite syrliga lingon, och en lång härlig avslutning, som gör att man genast längtar efter nästa klunk. Vi drack faktiskt detta till hederliga svenska köttbullar med potatismos och gräddsås, men det hade kunnat matcha vilken sydafrikansk grillad köttbit som helst. Varför har jag inte fler flaskor??

2005 L'Esprit de Font Caude är en blandning av 50% syran och 50% mourvedre, också detta lagrat på ekfat i 24 månader. Här blir det mera köttiga toner, med lite blåbär, och syrliga körsbär och massor av karaktär. Ruskigt gott, även detta. Det måste bli en ny inköpsresa till Lagamas i Languedoc så småningom.

Inga kommentarer: